9. Žádosti o informace

Soubor dokumentů k realizaci zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
Městský obvod Martinov

Soubor dokumentů k realizaci zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím v podmínkách Statutárního města Ostravy-Městského obvodu Martinov

Postup fyzické či právnické osoby a ÚMOb Martinov při vyřizování žádostí o poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

Cílem tohoto informačního materiálu určeného žadatelům o informace je zabezpečit bezproblémový a rychlý přístup žadatele k informacím ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, a to na základě těchto principů:

a) nárok na informace:
na informace má nárok každý, bez ohledu na důvod své žádosti,

b) odpovědnost za poskytování informací:
vůči žadatelům mají odpovědnost za poskytování informací jednotlivé úseky ÚMOb Martinov (dále jen "poskytovatel"), které buď samy informaci poskytnou, pokud k tomu budou kompetentní, nebo postoupí žádost kompetentnímu orgánu či žádost vrátí žadateli se sdělením, aby se obrátil na správný subjekt,

c) rychlost vyřízení:
žádost musí být vyřízena co nejdříve, nejpozději ve stanovené lhůtě,

d) odůvodnění každého omezení:
každé omezení musí být konkrétně odůvodněno,

e) omezení jen co nejmenší:
odepření části informace není důvodem k odepření zbylé části informace,

f) možnost se odvolat:
proti odepření či omezení je možno se odvolat, rozhodnutí o odmítnutí žádosti je přezkoumatelné soudem,

g) přiměřenost úhrady:
poplatek za poskytnutí informace nesmí být nepřiměřený.

Článek 2
Povinný subjekt
kontaktní údaje

ÚMOb Martinov

a) adresa
Martinovská 3154
723 00 Ostrava-Martinov

b) telefon
starostka                       599 423 106
místostarosta               599 423 106
tajemnice                      599 423 105
stavební úřad               599 423 101, 599 423 109
sociální úsek                 599 423 102
finanční úsek                599 423 107
majetkoprávní úsek   599 423 103
vnitřní věci                      599 423 100

Článek 3
žádost o poskytnutí informace podaná ústně

1) Ústně podané žádosti o informace budou zpravidla vyřizovány bezodkladně v běžném úředním styku jednotlivými poskytovateli.

2) Tyto žádosti budou vyřizovány neformálně bez administrativy, nebude o nich pořizován záznam.

3) V případě, kdy žadateli na ústně podanou žádost nebude informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel takto získanou informaci za dostačující, bude žadatel vyzván podat žádost písemně.

4) Pokud ústní žádost směřuje k poskytnutí informace (např. na informační tabuli, letáku apod.), poskytovatel odkáže na tento zdroj. Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, poskytovatel mu ji poskytne.

Článek 4
žádost o poskytnutí informace podaná písemně

1) Žádost je podána dnem, kdy ji obdržel ÚMOb Martinov.

2) Žádost lze podat formou dopisu, faxem, či na předtištěném formuláři, který žadatel obdrží na ÚMOb Martinov.

3) Z žádosti musí být zřejmé, komu je určena a kdo ji podává (jméno, příjmení, adresa u fyzické osoby, název, sídlo u právnické osoby). Neobsahuje-li žádost tyto údaje, není žádost podáním ve smyslu citovaného zákona a žádost se odloží.

4) Poskytovatel posoudí obsah žádosti a:

a) v případě, že je žádost nesrozumitelná či jiným způsobem je nejasný obsah žádosti, vyzve žadatele ve lhůtě do 7 dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil, neupřesní-li žádost do 30 dnů, rozhodne o odmítnutí žádosti,

b) v případě, že se požadované informace nevztahují k jeho působnosti, žádost odloží a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí žadateli do 3 dnů,

c) poskytne požadovanou informaci písemně, nahlédnutím do spisu, včetně možnosti pořídit kopii, nebo na paměťových médiích ve lhůtě nejpozději do 30 dnů od přijetí podání nebo od upřesnění žádosti podle písmene a) tohoto odstavce, ze závažných důvodů lze lhůtu prodloužit o 20 dnů. Žadatel musí být o prodloužení lhůty i o jeho důvodech vždy prokazatelně informován, a to včas před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.

5) Pokud poskytovatel žádosti byť i jen zčásti nevyhoví, vydá o tom ve lhůtě 30 dnů rozhodnutí, s výjimkou případů, kdy se žádost odloží podle odst. 3 a odst. 4 písm. b) tohoto článku. Toto rozhodnutí se doručuje do vlastních rukou žadatele.

6) Jestliže poskytovatel ve výše uvedené lhůtě neposkytl žádané informace či nevydal rozhodnutí ve smyslu odst. 5 tohoto článku, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým informace odepřel. Proti tomuto rozhodnutí lze podat odvolání do 15 dnů ode dne, kdy uplynula lhůta pro vyřízení žádosti.

Článek 5
odvolání

1) Proti rozhodnutí poskytovatele o odmítnutí žádosti lze podat odvolání ve lhůtě do 15 dnů od doručení rozhodnutí nebo od marného uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti.

2) Odvolání se podává ÚMOb Martinov.

3) Odvolací orgán rozhodne o odvolání nejpozději do 30 dnů, ve zvlášť složitých případech do 60 dnů od podání odvolání. Jestliže v uvedené lhůtě o odvolání nerozhodl, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým odvolání zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil.

4) Proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat.

5) Rozhodnutí o odmítnutí žádosti je přezkoumatelné soudem, lze podat žalobu za podmínek stanovených v občanském soudním řádu.

Článek 6
Úhrada nákladů

1) Poskytovatel je v souvislosti s poskytováním informací oprávněn žádat úhradu ve výši,  
    která nesmí přesáhnout náklady spojené s vyhledáváním informací, pořízením kopií,
    opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli.

2) Pro hrazení nákladů spojených s poskytováním informací platí:

a) Celková výše úhrady je dána součtem jednotlivých nákladů spojených s poskytnutím požadovaných informací. Jestliže celková výše úhrady nákladů nepřesáhne 30 Kč, nebude úhrada požadována.

b) Žadatel může úhradu provést buď v hotovosti v pokladně úřadu městského obvodu v úředních hodinách nebo převodem na bankovní účet městského obvodu č. 19-1651059369/0800.

3) Sazebník výše úhrad

a) cena kopie, je-li informace poskytována formou fotokopie v černobílém vyhotovení
    formát A4 jednostranná kopie 2 Kč
    formát A4 oboustranná kopie  3 Kč
    formát A3 jednostranná kopie 4 Kč                                                
    formát A3 oboustranná kopie  6 Kč

b) cena kopie, je-li informace poskytována formou fotokopie v barevném vyhotovení
    formát A4 jednostranná kopie 5 Kč  
    formát A4 oboustranná kopie  8 Kč       
    formát A3 jednostranná kopie 10 Kč                               
    formát A3 oboustranná kopie 16Kč

c) skenování dokumentu                                 
    formát A4 jedna strana 2 Kč                                            
    formát A3 jedna strana 2 Kč

d) cena technického nosiče dat                                                      
    CD disk 8 Kč, jiný technický nosič ve výši pořizovací ceny

e) poštovné
    dle sazebníku poštovních služeb

e) osobní náklady za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací
    250 Kč za každou započatou hodinu


Tento sazebník byl schválen Radou městského obvodu Martinov dne 12.12.2022 usnesením
č. 0037/RMOb-Mar/2226/4.